Monday, May 18, 2009

Perjalanan terbaru ke Melaka

Jonker Walk
Pada hari rabu lalu bersamaan 13 mei 2009 semasa dalam perjalanan ke KLIA untuk menghantar seorang kawan pulang ke Sabah saya menerima satu panggilan dari pejabat memberitahu supaya saya ke Melaka bagi mengiringi pelajar bagi satu program keluarga angkat di sana .Saya mengambil keputusan untuk singgah dirumah mak dan abah untuk mengambil kereta kecil kesayangan .Bergerak dari rumah di Shah Alam saya berharap agar keadaan cuaca yang tadinya hujan semasa pulang dari KLIA akan bertukar cerah ,alhamdulillah ternyata hujan yang tadinya lebatbertukar redup tetapi tiada setitis hujanpun cuba membasahi bumi .Dari Port Dickson saya lalu ke Pantai Puteri ,ermm kalau tak silap dekat dengan Kelebang rasanya tapi yang pasti betul-betul dekat dengan kawasan permakaman yang terletak makam seorang pahlawan Melayu yang terkenal iaitu Hang Tuah .Di pendekkan cerita hari jumaat 15 mei baru ada masa untuk berjalan-jalan sekitar Melaka . Niat pertama semestinya menziarahi makam Hang Tuah ,tetepi niat itu tak kesampaian kerana orang yang saya harapkan menunjukkan jalan ke bandar Melaka tidak mahu singgah di situ . Sampai di Bandar Melaka saya mengambil keputusan untuk membuat haluan sendiri bersama dua orang adik yang baru dikenali sepanjang program ,sebabnya pemandu satu lagi tak "masuk kepala" dengan kami .Kami berjalan disekitar tempat-tempat bersejarah berhampiran Bukit St.Paul .Cerita saat kegemilanagn Melaka dan kejatuhannya bermain difikiran ,pastinya ada sebab kenapa semua itu boleh berlaku dan semoga ia menjadi tauladan bagi kita hari ini supaya kita tidak lagi dijajah samaada secara terang-terangan atau terselindung .
Setalah berjalan di sekitar muzium yang tidak lagi di buka kerana kami sampai lewat sedangkan hampir semua muzium ditutup jam 5.00 petang saya mengambil keputusan untu membawa adik yang berdua tu berjalan kaki di Jonker Walk dan kawasan sekitar yang mempunyai bangunan-bangunan yang memiliki senibina lama , lalu saya terjumpa ini . Makam Hang Kasturi ,tak dapat pergi makam Hang Tuah makam Hang Kasturi pun jadilah......

Hang Kasturi adalah salah seorang dari Lima Pahlawan Bersaudara iaitu Hang Tuah ,Hang Jebat ,Hang Lekir , Hang Lekiu dan Hang Kasturi yang terkenal dalam lagenda Melayu yang menceritakan kehebatan pahlawan-pahlawan Melayu .


Makam Hang Kasturi dari luar pagar .



No comments:

Post a Comment