Monday, October 19, 2009

Singgah sebentar di Bukit Melawati....

Khamis malam jumaat 15 oktober 2009 along saya menjemput Apiz datang bertandang ke rumah saya di Shah Alam. Apiz dan along cuti selama tiga hari bermula jumaat, beberapa minggu sebelum, Apis ada menalifon dan mengajak ke Pulau Besar di Melaka tetapi ajakan Apis terpaksa di tolak kerana beberapa perkara....Jadi jumaat saya mencadangkan kami membuat perjalanan ke Perak, ataupun sebelum itu ke sekitar Bukit Melawati sahaja tetapi apabila saya bersuara ingin ke Telok Intan merekapun terus bersetuju tanpa berfikir panjang...Kos pengangkutan, tempat tinggal semua tidak difikirkan, petang jumaat selepas saya pulang dari tempat kerja kami berkemas barang-barang keperluan lalu menghidupkan enjin kereta berbekalkan doa kami memulakan perjalanan, singgahan pertama adalah Bukit Melawati di Kuala Selangor.

Perigi beracun, perigi beracun ini juga terdapat di Kota Lukut, Port Dickson Negeri Sembilan.
Kedudukannya juga hampir sama di atas sebuah bukit menghadap laut cuma perigi serupa di Kota Lukut nampak lebih terbiar....


Sedikit penerangan tentang perigi beracun yang menjadi tempat penyiksaan orang-orang yang menderhaka.

Sampai di atas bukit saya sempat memberi kera-kera ni makan kacang panjang yang dibeli dari seorang abang di situ dengan harga RM2. Seronok kera-kera ini mendapat makanan percuma dari pelancong-pelancong yang datang melawati tempat bersejarah ini.



Antara kera-kera yang sempat berposing di hadapan lensa kemera.


Batu Hampar. Dikatakan Batu Hampar ini digunakan sebagai tempat menjalankan hukum pancung.


Papan tanda yang disediakan Majlis Perbandaran Kuala Selangor.

Dalam perjalanan menuruni bukit saya singgah ke kawasan permakaman Diraja.


Meriam penggawa, meriam yang dikatakan ditemui oleh seorang penggawa di Pasar Kuala Sungai Buluh, dalam daerah Kuala Selangor pada tahun 1961.

Sedikit peneranagn mengenai meriam penggawa ini.
Di dalam Kompleks Pemakaman Diraja Selangor yang menempatkan beberapa buah makam sultan-sultan selangor terdahulu.

Batu tanda yang menunjukkan kedudukan-kedudukan makam dan sedikit penerangan dan salahsilah kesultanan Selangor.....

Makam yang dikatakan makam Hulubalang Panglima Hitam atau ini sendiri adalah Makam panglima hitan saya kurang pasti.. yang pasti terdapat dua makam di sini salah satunya yang gambarnya diatas ini, Saya tidak menyelak kain yang menutupi nesan ini walapun saya berniat berbuat demikian.

Satu lagi makam Hulubalang Panglima Hitam. Selepas eslesai melawat kawasan permakaman ini saya terus menghala ke Telok Intan melalui jalan lama.










1 comment: